Ga naar hoofdinhoud

Vier manieren om de betrokkenheid van medewerkers te vergroten

Blog JP

Volgens het onderzoek “State of the Global workplace” van Gallup zijn betrokken medewerkers zeldzaam. Wereldwijd zou maar 13% van de medewerkers echt betrokken zijn bij hun werk. Deze lage betrokkenheid is een veel voorkomend probleem in zowel profit als non-profit organisaties.

Wat vaak ontbreekt is de verbindende factor tussen mens en organisatie. Als er geen verbinding is met de visie van de organisatie, de manager, andere teamgenoten of de doelstellingen, dan lijkt de strijd om medewerkers betrokken te krijgen bij voorbaat verloren. Leiders die wel hierin investeren, bouwen aan teams en mensen die bereid zijn om voor de organisatie te gaan. Wij zien dit keer op keer gebeuren als mensen naar aanleiding van onze trainingen weer echt met elkaar en met de manager in gesprek gaan. Als het opeens weer duidelijk wordt waarom iedereen zich aan de organisatie verbonden heeft en wat iedereen bijdraagt aan het geheel.

Het potentieel van ieder mens gaat veel verder dan de taakomschrijving. En gebruik maken van dat potentieel betekent herkennen hoe de unieke set van overtuigingen, talenten, doelen en ervaring bijdragen aan succes en geluk. Managers en leiders zouden hun mensen moeten kennen, wie ze daadwerkelijk zijn en niet alleen wat ze doen. Iedere interactie met een medewerker heeft de potentie om bij te dragen aan betrokkenheid en inzet.

Zorg dat mensen elkaar kennen en vertrouwen. Deze onderlinge verbinding draagt bij aan de betrokkenheid

Hoe managers en leiders omgaan met de medewerker heeft een grote impact op het betrokkenheidsniveau binnen teams en organisaties. Daarom zijn hier vier manieren om de betrokkenheid binnen teams te vergroten:

1. Verbind jouw team aan de visie. Als teamleden niet begrijpen hoe hun dagelijkse taken bijdragen aan de organisatiedoelstellingen, dan is het voor hun bijna onmogelijk om geïnteresseerd te blijven in het werk. Mensen die bakstenen leggen blijven geïnspireerd als ze weten dat ze een kathedraal aan het bouwen zijn. Neem dus de tijd om het waarom van het werk uit te leggen.

2. Verbind jouw team aan jou als leider. Mensen werken niet voor organisaties, ze werken voor andere mensen. Vaak is men niet betrokken omdat de leider hun niet inspireert. Als leiderschap onzichtbaar, negatief of kleinerend is, verliezen medewerkers interesse (of verbinden zich niet). Het is de taak van de leider om voorop te gaan als het gaat om oprecht aandacht geven aan de medewerkers, luisteren en het tonen van persoonlijke interesse.

3. Verbind teamleden aan elkaar. Investeer als leider in de onderlinge verbinding tussen teamleden. Zorg dat mensen elkaar kennen en vertrouwen. Deze onderlinge verbinding draagt bij aan de betrokkenheid. Een destructieve organisatiecultuur zorgt voor minder betrokkenheid en een leegloop van het team. Leiders zouden moeten zoeken naar manieren om wederzijds respect tussen teamleden te laten toenemen. Daarnaast is het belangrijk om ervoor te zorgen teamleden positieve ervaringen met elkaar delen.

4. Verbind jouw team aan de doelstellingen. Een van de belangrijkste zaken is het regelmatig delen van financiële informatie van het bedrijf. Op deze manier kunnen teamgenoten zien hoe hun dagelijkse werk bijdraagt aan de resultaten/omzet per kwartaal of jaar. Transparantie is de beste vriend van een leider. Dus deel vaker informatie en benadruk de relatie tussen de inspanning van het team enerzijds en de organisatieresultaten anderzijds.

Als je je afvraagt waarom medewerkers niet betrokken zijn, kijk dan wat jouw leiderschap bijdraagt (of niet) aan de verbindende factor tussen mens en organisatie.

Jean-Paul Stijnen